Jedna z najwazniejszych imprez towarzyszacych tegorocznemu festiwalowi bedzie wystawa niezwyklych zdjec Krzysztofa Ptaka w 1112 Gallery Society for Arts (1112 N. Milwaukee Ave., Chicago). Ten wybitny operator, jeden z niekwestionowanych liderow tej sztuki w Polsce zmarl przedwczesnie w ubieglym roku. Jego budzacy podziw dorobek filmowy zawiera takie dziela jak Papusza, Afonia i pszczoly, Jasminim, Moj Nikifor, Edi, Panna Nikt, Historia kina w Popielawach, 300 mil do nieba. Ostatnim filmem nad ktorym pracowal i ktorego juz nie zdolal ukonczyc byl obraz Ptaki spiewaja w Kigali. Wykladal takze w Lodzkiej Filmowce, gdzie wspolnie ze swoimi studentami zrealizowal setki etiud i krotkich filmow. Byl pionierem technologii cyfrowych w Polsce, szanowanym specjalista korekty barwnej obrazu oraz postprodukcji.

„Krzysztof Ptak zapytany podczas jednego z wywiadow o to, co najbardziej kocha w kinie, odpowiedzial: „Tajemnice”. Przygotowujac jego wystawe retrospektywna, nie sposob bylo nie powracac do tej wypowiedzi wciaz na nowo. Krzysztof w slowach byl oszczedny, ale za to jezyk obrazu byl dla niego przestrzenia ciaglych eksperymentow i odkryc.W zasadzie to przypadek zadecydowal, ze zostal operatorem filmowym. W PWSFTviT w Lodzi, gdzie podjal studia, nie bylo wtedy kierunku fotograficznego, a to wlasnie fotografia byla jego pierwsza miloscia. Chociaz moze racje maja ci, ktorzy powtarzaja, ze nie ma przypadkow.

Przedstawione zdjecia przywoluja ducha przelomu lat szescdziesiatych i siedemdziesiatych. Byl to dla Krzysztofa Ptaka okres poszukiwan wlasnego jezyka, ksztaltowania sie jego artystycznej swiadomosci. Negatywy przelezaly w naszym domu ponad czterdziesci lat i przetrwaly niejedna przeprowadzke. Wydobylysmy je z rodzinnego archiwum, by staly sie jeszcze jednym swiadectwem wyjatkowej obecosci Krzysztofa.

Pisarz Tadeusz Lowicki mawial, ze tasma eksponuje sie z dwoch stron – z jednej strony swiatlem odbitym od fotografowanego obiektu, a z drugiej strony osobowoscia i wrazliwoscia fotografujacego. Fotografie Krzysztofa Ptaka pokazuja swiat widziany okiem artysty, ktory kocha zycie w jego pieknie i jego dramacie, szanuje czlowieka i nieustannie poszukuje Wielkiej Tajemnicy.”

Fotografie wybrala Aneta Ptak-Rufino, corka artysty, ktora rownie wspolnie z Malgorzata Ptak, zona znakomitego autora zdjec przygotowala tekst wprowadzajacy do wystawy.

We czwartek, 10 listopada o godz. 8:30 wieczorem w Gallery Theatre zostanie pokazany film dokumentalny Anety Ptak-Rufino MOWILI O NIM PTASZEK, wraz z filmem Michala Bukojemskiego HALINA PASZKOWSKA. IN MEMORIAM. Projekcja jest bezplatn i otwarta dla publicznosci, dzieki wsparciu Joanny Turskiej.

Wystawa potrwa od 4 listopada do 4 grudnia br.

Po wiecej informacji oraz w sprawie zakupu biletow prosimy dzwonic na numer 773-486-9612.

Contact Us

Jeśli masz szybkie pytanie, napisz do nas. Odpowiemy na nie wkrótce!

Not readable? Change text.